کارشناس فروش و بازاریابی _ 5 ویژگی مهم یک کارشناس فروش

کارشناس فروش و بازاریابی یکی از مشاغلی است که نقش بسیار مهمی در هر کسب و کاری ایفا می کند. در این مقاله ویژگی های مهم یک کارشناس فروش را بررسی خواهیم کرد.

 

کارشناس فروش کیست؟

بازاریاب یا کارشناس فروش کسی است که به تحلیل، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های فروش و بازاریابی می پردازد.
کارشناس فروش یک واسطه بین یک تجارت و مشتریان بالقوه است و از زمان شروع اولین ارتباط تا زمانی که در نهایت مشتری خرید خود را انجام می‌دهد، روابط مشتریان با شرکت را مدیریت می‌کند. این شغل معمولا بر پایه عملکرد کارشناس فروش است، یعنی هر چه میزان فروش شما بیشتر باشد درآمد شما نیز بیشتر است . البته معمولا حقوق فروشنده‌ها به صورت پورسانت فروش پرداخت می‌شود که آن هم روش‌های متنوعی دارد.

وظایف کارشناس فروش و بازاریابی

فروش محصولات یا خدمات به مشتریان و نمایندگی برند

کارشناس فروش باید با پرسیدن سوالاتی از مشتری به صورت دقیق‌ پیشنهادهای مناسب را به او معرفی کند و او را در فرایند فروش راهنمایی کند. انواع محصولات را به مشتری نمایش دهد و سعی کند رابطه‌ی شرکت با مشتریان حفظ شود.

مذاکره با مشتریان و استفاده از ترفند های متقاعدسازی

کارشناس فروش برای کاهش مخالفت‌ها و بستن قراردادهایی که به نفع یک شرکت است ، باید ترفند های مذاکره فروش و متقاعدسازی مشتریان را یاد داشته باشد.

استراتژی سازی
کارشناس بازار یاب باید توانایی طراحی و پیاده سازی کمپین های بازار یابی را داشته باشد و از روش ها و استراتژی های فروش منحصر به فرد در کار خود بهره ببرد.

تحلیل داده ها
او لازم است آمار فروش هایی را که شرکت داشته است را داشته باشد و بازخورد های مشتریان رو بداند.

تحقیق بازار
تحقیق راجع به بازار از دیگر وظایف بازاریاب یا کارشناس فروش است . کارشناس باید نیاز ها و تمایلات مشتریان را شناسایی کند و متناسب با آن نیاز ها محصولات را اراِئه دهد.

حضور در جلسات شرکت با مدیران فروش و سایر نمایندگان

در این جلسات خلاصه‌ای از نتایج عملکرد اخیر کارمندان فروش ارائه می‌شود تا نشان دهند که به آن سطح از میزان فروش مورد نظر رسیده‌اند.

ورود به بزرگترین کانال استخدامی آژانس هواپیمایی

ثبت آگهی استخدامیمشاهده فرصت های شغلیثبت رزومهمشاهده رزومه ها

 

5 ویژگی مهم یک کارشناس فروش

1– مهارت های ارتباطی قوی
توانایی ارتباط برقرار کردن موثر با مشتریان و انتقال اطلاعات به صورت واضح و قانع کننده را داشته باشد.

2– انگیزه و اشتیاق
داشتن شوق و انگیزه برای دستیابی به اهداف فروش و داشتن اشتیاق برای کمک به مشتریان.

3-مهارت های مذاکره
توانایی مذاکره و توافق بر سر شرایط دستیابی به نتیجه مطلوب و برای هر دو طرف.

4– توانایی مدیریت زمان
مهارت سازماندهی و اولویت بندی فعالیت ها به طور موثر برای رسیدن به اهداف فروش.

5-مهارت شنیداری بالایی دارند
کارشناس فروش باید به سخنان مشتریان خوب گوش دهد تا نیازهای آنها را شناسایی کند.

 

مهارت های مورد نیاز کارشناس فروش

 

هر شغلی مهارت های خاص خود را می طلبد ، کارشناس فروش نیز باید مهارت هایی را که در این شغل لازم است داشته باشد . این مهارت ها شامل موارد زیر می باشد:

مهارت‌های بین فردی

کارشناس فروش هم به ترکیبی از مهارت‌های کلامی و شنیداری نیاز دارد و هم باید توانایی توضیح دادن درباره طرز عملکرد محصولات را داشته باشد.

مهارت تفکر در موقعیت‌های بحرانی

یعنی توانایی سنجش همه‌ی گزینه‌ها و انتخاب بهترین گزینه در شرایطی که باید تصمیمی بگیرید و یا مشکلی را حل کنید. کارشناس فروش باید بتواند مشکلات مشتریان را تشخیص دهد و خیلی سریع محصولات و یا خدمات مربوطه با قیمت مناسب را پیشنهاد کند.

مهارت ارائه‌ی محصولات و خدمات

مدل های محصولات یا خدمات معمولا تاثیر قابل ملاحظه ای در این موقعیت شغلی دارند و کارشناس فروش باید بتواند به طور خلاصه ویژگی‌ها و مزایای اصلی محصولات را برای مشتریان بیان کند.

کار تیمی

کارشناس فروش باید توانایی همکاری با سایر اعضای تیم را داشته باشد و برای دستیابی به هدف مشترک تلاش کند.

مدیریت روابط

کارمند فروش حرفه‌ای باید در ایجاد، پرورش و حفظ روابط بلندمدت برای مطمئن شدن از تجربه‌ی مثبت مشتری مهارت داشته باشد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله شغل کارشناس فروش و بازاریابی را بررسی کردیم و در رابطه با ویژگی ها ، مهارت ها و وظایف این شغل توضیحات لازم را ارائه دادیم.

سپاس از توجه شما

 

استخدامی آژانس هواپیمایی

کانال تلگرامی تراول برند

ارسال دیدگاه