مدیر تور داخلی آژانس هواپیمایی – 4 اقدام اصلی مدیر تور داخلی

مدیر تور داخلی آژانس هواپیمایی

استخدام مدیر تور داخلی آژانس هواپیمایی

مدیر تور داخلی آژانس هواپیمایی یکی از ضرورت های هر آژانس هواپیمایی است . مدیر تور داخلی در آژانس مسافرتی مسئولیت برنامه‌ریزی، سازماندهی، فروش و ارائه تورهای مسافرتی مقاصد داخلی را به مسافران و مشتریان بر عهده دارد.

ضرورت استخدام مدیر تور داخلی آژانس هواپیمایی

مدیر تور داخلی آژانس هواپیمایی ، دفاتر خدمات مسافرتی با توجه به حوزه فعالیت خود و داشتن مجوز بند ب، اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی تورهای داخلی، خارجی و ورودی می‌کنند. هر کدام از تورهای یادشده دارای فعالیت‌ها و تخصص‌های ویژه خود هستند لذا موضوع بحث ما در این مطلب تورهای داخلی و موقعیت شغلی مدیر تورهای داخلی است. تورهای داخلی به تورهایی اطلاق می‌شود که توسط مردم یک کشور و در حوزه مرزهای جغرافیایی همان کشور به اجرا در می‌آیند. برای مقال تور کیش، قشم و تور مشهد نمونه‌هایی از تورهای داخلی محسوب می‌شوند. بسیاری از دفاتر گردشگری برای طراحی و اجرای تورهای داخلی اقدام به جذب نیرو می‌کنند که در این میان مدیر تور داخلی همیشه به عنوان یک ترند استخدام آژانس مسافرتی در بازار کار دیده می‌شود. اگر مطلب استخدام مدیر فنی بند ب را در سایت ما مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که حوزه فعالیت مدیر تور داخلی و مدیر فنی بند ب تقریبا یکی است و کسی که مدرک مدیر فنی بند ب را دارد می‌تواند به عنوان مدیر تور داخلی یا خارجی به فعالیت بپردازد. آژانس‌های مسافرتی برای اینکه بازار کنونی خود را تثبیت و بازارهای جدید را کشف کنند به استخدام مدیر تور داخلی نیاز دارند. در ادامه به جزئیات بیش‌تر این پوزیشن شغلی در مشاغل گردشگری خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر تور داخلی

مسئولیت صفر تا صد طراحی تا اجرای تورهای داخلی بر عهده مدیر تور داخلی است که برای ایفای نقش در این پوزیشن شغلی می‌بایست دارای شایستگی‌ها و اختیاراتی باشد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد 4 اقدام اصلی مدیر تور داخلی:

  • مدیریت (Managing)
  • برنامه‌ریزی (Planning)
  • سازماندهی (Organizing)
  • کنترل و نظارت (Controlling and Supervising)

بسیاری از وظایف ریز و درشت مدیران تور چه داخلی و چه خارجی در چهار حوزه بیان‌شده در بالا جای می‌گیرند که البته هر کدام از آن‌ها نیز دارای پیش‌نیازها و فعالیت‌های ویژه خود هستند. لذا با همراه باشید تا به شرح تک تک حوزه‌های مسئولیتی ذکرشده بپردازیم.

ورود به بزرگترین کانال استخدامی آژانس هواپیمایی

ثبت آگهی استخدامی

ثبت رزومه

مشاهده رزومه ها

مشاهده فرصت های شغلی

مدیریت (Managing)

همان‌طور که از نام مدیر تور داخلی هم مشخص می‌شود بخشی از وظایف او مدیریت بخش تورهای داخلی در یک آژانس مسافرتی است. در حقیقت مدیر تور داخلی باید دارای توانایی‌های لازم برای راهنمایی و هدایت نیروهای تحت نظر خود را داشته باشد لذا به مهم‌ترین وظایف مدیر تور داخلی در اینجا اشاره می‌شود. ناگفته نماند که تمامی وظایفی که در چهار حوزه مسئولیتی گفته‌شده توضیح داده خواهند شد به عنوان فاکتورهای مهم در استخدام مدیر تور داخلی آژانس مسافرتی شناخته می‌شوند. این وظایف عبارتند از:

  • ایجاد ارتباط با شرکت‌های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی، هتل‌ها و و اقامتگاه‌ها، شرکت‌های بیمه و کارگزاران داخلی و خارجی
  • برقراری ارتباط موثر با مدیران تور سایر آژانس‌های مسافرتی برای توسعه و تحقق اهداف آژانس تحت پوشش خود
  • تشکیل جلسات هفتگی و ماهانه با کارکنان بخش تورهای داخلی برای برزورسانی اطلاعات آن‌ها در مورد بخش‌نامه‌های و دستورالعمل‌ها
  • توجیه‌کردن کانترهای فروش تور داخلی که اطلاعات دقیق، درست و صادقانه به مسافران و مشتریان ارائه دهند.

برنامه‌ ریزی (Planning)

اولین و مهم‌ترین قدم در حوزه مسئولیت‌های مدیر تور داخلی، ارائه طرح اولیه، پیش‌بینی راه‌های احتمالی و برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آن‌ها است. در ادامه به بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی مدیر تور داخلی خواهیم پرداخت:

  • حضور موثر و فعال در نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و یا خارجی
  • پیش‌بینی‌کردن میزان فروش ناشی از تورهای داخلی و برآوردکردن تقریبی بودجه مورد نیاز
  • طراحی پکیج‌های تور داخلی و تعیین‌نمودن قیمت‌ تمام‌شده و قیمت‌گذاری برای حضور در بازار
  • شناخت بازار هدف آژانس مسافرتی برای جذب گردشگری، شناسایی مقصدهای گردشگری جدید

فرآیند برنامه‌ریزی تورهای داخلی می‌بایست در راستای اهداف آژانس و در چهارچوب قوانین وزارت میراث فرهنگی صورت بگیرد. لذا استخدام مدیر تور داخلی آشنا به قوانین و مقررات مربوطه برای این برنامه‌ریزی‌های حساس در دفاتر خدمات گردشگری ضروری است.

سازماندهی (Organizing)

یکی دیگر از حوزه‌های مسئولیتی مدیر تور داخلی آژانس مسافرتی، اجرای وظایفی برای دست‌یابی به سازماندهی است که در همه آژانس‌ها مورد نیاز است. برای داشتن مهارت کارآمد در سازماندهی بخش تورهای داخلی باید مراحل یا راه‌های زیر طی شوند:

  • بررسی‌نمودن شرایط و امکانات موجود بخش تورهای داخلی
  • مدیریت‌نمودن کلیه روابط داخلی بخش تور داخلی و روابط با سایر بخش‌ها
  • به وجودآوردن فضای همکاری مناسب در روابط میان اجزای تشکیل‌دهنده تور داخلی
  • تعیین درست و حساب‌شده مسئولیت‌ها برای افراد و کارکنان شاغل در بخش تورهای داخلی
  • هماهنگی کامل با مدیریت مجموعه برای انجام درست وظایف برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده
  • فراهم‌کردن امکانات لازم برای آموزش و استخدام نیروهای کارآمد و کافی برای بخش تور داخلی

بخش سازماندهی اگر به صورت کارآمد صورت گیرد باعث ایجاد یک دید حرفه‌ای نسبت به مدیر تور داخلی می‌شود چرا که این مهارت به نوعی نمایانگر نظم و سازماندهی شخصی او هم به شمار می‌آید. مهارت سازماندهی مثل جریان خون در رگ‌های انسان است که به نوعی باعث دادن روحی تازه به بخش‌های تحت پوشش مدیر تور می‌شود. استخدام مدیر تور داخلی برای ایجاد سازماندهی‌های کارآمد و حرفه‌ای در قسمت تور داخلی برای آژانس مسافرتی به سودآوری بیش‌تر خواهد انجامید.

 

این مطلب را هم بخوانید: مدیر فنی بند ب – وظایف مدیر فنی بند ب – استخدام مدیر فنی بند ب

کنترل و نظارت (Controlling and Supervising)

سرپرستی کارشناسان فروش تور داخلی و سایر کارکنان بخش تور داخلی از دیگر وظایف مهم مدیر تور داخلی محسوب می‌شود که این مهم را با کنترل و نظارت به اجرا در می‌آورد. مدیر تور باید اطمینان حاصل کند که قوانین و مقررات مربوط به برنامه‌ریزی تا اجرای تور داخلی به درستی رعایت می‌شوند تا در آینده برای مسافران و آژانس مسافرتی مشکل‌ساز نشود. این وظایف کنترلی و نظارتی مدیر تور داخلی عبارتند از:

  • نظارت دقیق و مستقیم بر فعالیت‌های کانترهای فروش تور داخلی
  • کنترل‌نمودن کلیه گزارش‌های فروش روزانه و ارزیابی و بررسی قراردادهای منعقد شده
  • تهیه گزارش ماهانه فروش ویژه تورهای داخلی در پایان هر ماه با هماهنگی‌های واحد حسابداری و مالی
  • بررسی و کنترل کیفیت در اجرای تورهای داخلی از طریق تهیه فرم‌های نظرسنجی برای مسافران
  • رسیدگی به انتقادات و شکایات از سوی مسافران در مورد ارائه خدمات و مدیریت و نظارت
  • کنترل‌نمودن پکیج‌های تور داخلی به صورت روزانه از نظر تاریخ اعتبار و قیمت نهایی اعلام‌شده

همان‌طور که می‌بینید مدیر تور داخلی دارای وظایف و مسئولیت‌های متعددی است که همین موارد به هنگام استخدام مدیر تور داخلی به صورت دقیق بررسی آژانس مسافرتی قرار می‌گیرند تا بتوانند بهترین مدیر تور داخلی را در مجموعه خود به کار بگیرند.

 

کلیک کنید: بزرگترین کانال استخدامی گردشگری در تلگرام

2 دیدگاه

  1. علی
    18 اسفند 1402

    سلام من 4 سال سابقه مدیر تور داخلی دارم
    نتونستم رزومم رو داخل سایت بفرستم میشه راهنمایی بفرمائید؟

    • seyed mahdi rafiee
      18 اسفند 1402

      لطفا بفرمائید مشکل چی بوده و کدوم مرحله
      میتونید از راهنمای ثبت نام هم استفاده کنید

ارسال دیدگاه